The jazz singer and her vintage evening gown/La chanteuse de jazz et sa robe de soirée vintage


Hi everyone,

Here are the pictures of the 1956 McCall's evening gown (pattern reproduction found at Eva Dress) I was talking about in my last blog post. I can't believe I sewed this in 2 days ('muslining' and cutting apart)! Here am I singing for a classy corporate event with a mini big band (thank you guys!), in my vintage dress complete with long gloves, a chignon, and crystal earrings. I did a little research and found that a typical 50's  evening make-up would be a soft complexion, well defined eyebrows, little or no eyeshadow, eyeliner of course, soft pink blush and bright red lipstick. I used Bobbi Brown products for the complexion, and my beloved MAC products for the make-up: 'Shroom' and 'Twinks' eyeshadows, 'Shadowy Lady'  eyeshadow used as eyeliner, 'Blushbaby' blush, 'Russian Red' lipglass and 'Cherry' lipliner.

Fabric used: Peau de soie (100% silk - weight 58 momme) - 5m in 90cm wide - a little bit is left
The bodice is self lined except for the bust cups; I used the Bemberg rayon I had on hand for that 
Notions: silk thread, invisible zipper, boning... that's all!
 
This gig was so much fun, especially the 2nd set when we had professional swing dancers dancing to our music!

The review for this pattern can be found here on Pattern Review (english only).

Virginie



The bust drape is fantastic on this dress - not hard to make but a bit long/Le drapé du buste est fantastique sur cette robe - pas dur à faire mais surtout long

In color/En couleurs

In black & white (I prefer this one)/En noir et blanc (je préfère celle-ci)

Full view of the dress/Vue complète de la robe

Full view, in the hall/Vue complète, dans le hall

Back of the dress/Dos de la robe

Side view - waiting to sing and feeling nervous/Vue de côté - un peu de nervosité en attendant de chanter

Ambient shot/Cliché d'ambiance

I can't say I really like myself on this one, but I look like I'm kicking a**es!/Je ne m'aime pas particulièrement sur celle-ci, mais j'ai l'air d'être en train de botter des derrières - c'est drôle!


Bonjour tout le monde,

Voici les photos de ma robe du soir de 1956 (reproduction d'un patron de McCall's par Eva Dress patterns) dont je vous parlais dans ma dernière entrée blog. Je n'arrive pas à croire que j'ai cousu cette chose en 2 jours (à part la toile d'essayage et la coupe)! Me voici donc chantant pour un événement corporatif très classe avec un mini big band (merci les gars!), dans ma robe vintage; le look est complet avec les gants noirs, le chignon et les boucles d'oreilles en cristal. Une petite recherche m'a permis de constater qu'un maquillage de soirée typique des années '50 serait un teint très doux, des sourcils bien définis, du eyeliner (bien sûr), peu ou pas d'ombre à paupières, un fard à joues très soft et un rouge à lèvres très rouge. J'ai utilisé les produits Bobbi Brown pour le teint, et mes produits MAC adorés pour le maquillage: ombres à paupières 'Shroom' et 'Twinks', ombre à paupières 'Shadowy Lady' utilisée comme eyeliner, fard à joues 'Blushbaby', gloss 'Russian Red' et crayon 'Cherry'.

Tissu utilisé: Peau de soie (100% soie, poids 58 momme) - 5 mètres en 90 cm de large - il en reste un peu
Le corsage est doublé de même tissu, sauf les bonnets (j'ai utilisé de la rayonne Bemberg que j'avais en main pour cela)
Mercerie (ciel, je couds tellement en anglais que je n'arrivais plus à me souvenir du terme!): fil de soie, fermeture éclair invisible, baleines... et c'est tout!
 
Cette 'gig' a été super le fun, particulièrement la 2e partie où des danseurs de swing professionnels dansaient au son de notre musique!

La critique de ce patron (en anglais seulement) se trouve ici sur Pattern Review.


Virginie

Commentaires

  1. That is an absolutely beautiful dress, and you look fabulous in it. That was so awesome sewing!

    RépondreSupprimer
  2. I can't believe you made that gorgeous dress in only 2 days. It looks very expensive :)

    RépondreSupprimer
  3. Tu es belle, incroyablement belle... quelle robe!

    RépondreSupprimer
  4. This is so beautifully done. You look stunning and I'm sure you sounded equally stunning as well. The hours you spent on fitting were well worth it because look at your results.

    RépondreSupprimer
  5. You did a beautiful job on this gown, and it looks gorgeous on you.

    RépondreSupprimer
  6. You look gorgeous in your gown! It's amazing you were able to achieve this in so little time. Every effort you made was definitely worth it. It looks like you definitely had a night to remember:)

    RépondreSupprimer
  7. Virginie, you are a sensation in this dress! What an impressive piece of work. And you look like you're having so much fun on stage. It allowed you to move and breathe and swing and look beautiful doing it!

    RépondreSupprimer

Enregistrer un commentaire

Popular posts / articles les plus consultés