2015-07-27

StyleArc Imogen skirt: the striped version!

 
Style Arc Imogen knit skirt - the striped version / la version à chevrons


(Français en bas)

Hi everyone,

I'm posting again about the Imogen knit skirt by StyleArc. I don't remember if I told you last time how much I wanted a version with the stripes on the bias, just like on the pattern illustration...  I'm quite obsessed these days with skirts with stripes making a chevron effect. I found some inspiration online:


Like the black and tan stripes / J'aime les rayures en noir et beige



Nice irregular stripes / J'aime bien les rayures irrégulières

The stripes oriented this way are less flattering in my opinion / Les rayures orientées dans ce sens sont moins flatteuses à mon avis


Anyhow, I was waiting for the right fabric to make my chevron version. I have some nice striped jersey knits in my stash, but they only stretch horizontally. I doubt that a 2 way stretch knit would behave nicely on the bias, what do you think? Personnally I wouldn't risk wasting fabric on such a hazardous experiment, so I waited until I found the right 4 way stretch knit, which happened last week!

I was in Montreal for a weekend to sing in a club over there, and I made room for a shopping trip on St-Hubert street (which is the Mecca for fabric and notions shopping).

I found some pretty nice stuff at Couture Carlyle, I would have bought a lot of things but I restrained myself and came home with a wonderful denim to make jeans, a beautiful striped french cotton and a striped knit which is obviously designer quality - cotton and lycra said the salesman - very thick and beautiful.

I love everything with strong graphic elements, stripes, dots, sharp contrasts in black and white, you name it, so I was immediately drawn to that cream and white striped knit. 'Just what I needed' I told myself!



Back home with my precious purchases on Monday, I cut the skirt and sewed it in one evening, et voilà!

I machine basted the panels 'cause I couldn't picture myself unpicking a serged seam if the stripes were not perfectly aligned... In retrospect I think perhaps I could have sewed the skirt directly on the serger; the fabric, a double knit or a ponte, I'm not sure which it is, is quite thick and doesn't slip under the presser foot.

The stripes in motion! / Les rayures en mouvement!

I left the hem raw - I thought that hemming the skirt would have added unwanted bulk. Also, the fabric is so dense and thick that the waist band acts like Spanx underwear and it smooths everything, no kidding! Seriously, no underwear line is showing at all, so there is no need to wear a Spanx shaper!

To conclude, let's have a look at those little ladies in their chevron skirts: aren't they just adorable?


Français:

Bonjour tout le monde,

Je blogue à nouveau à propos de la jupe Imogen de la compagnie australienne StyleArc. Je crois vous avoir dit à quel point je voulais une version avec les rayures sur le biais, comme sur l'illustration du patron. Je suis un peu obsédée avec les jupes à chevrons ces jours-ci. J'ai trouvé un peu d'inspiration en ligne. 
Quoi qu'il en soit, j'attendais de tomber sur le bon tissu pour réaliser ma version à chevrons. J'ai bien de jolis tissus rayés dans ma réserve, mais ils ne sont extensibles que horizontalement. Je doute qu'un jersey qui n'est pas extensible dans tous les sens donne un bon résultat sur le biais, qu'en pensez-vous? Personnellement je ne suis pas du tout certaine des résultats, alors j'ai attendu de trouver le bon jersey pour la jupe, ce qui s'est produit la semaine dernière!

J'étais à Montréal pour un weekend pour chanter dans un club là-bas, et j'ai trouvé le temps d'aller faire du shopping sur la rue St-Hubert, La Mecque des magasins de tissus.

J'ai trouvé de jolies choses chez Couture Carlyle; j'aurais acheté plein de trucs mais je me suis calmée en pensant à tout ce que j'ai déjà. J'ai quand même craqué pour un super denim pour me faire des jeans, un joli coton rayé français et un jersey rayé dans une qualité superbe - coton et lycra me dit le vendeur - très épais et avec l'extensibilité que je recherchais.


J'aime à peu près tout ce qui comporte une dimension graphique, rayures, pois, éléments géométriques, contrastes forts en noir et blanc, alors j'ai été immédiatement attirée vers ce jersey à rayures noir et crème. 'Voilà exactement ce dont j'ai besoin' me suis-je dit!

De retour à la maison avec mes précieux achats le lundi, j'ai coupé ma jupe et l'ai cousue en une soirée, aussi simple que ça.

J'ai bâti les panneaux à la machine régulière car je ne pouvais juste pas m'imaginer en train de découdre des coutures surjetées, au cas où les rayures n'auraient pas été bien alignées. En rétrospective, j'aurais peut-être pu coudre la jupe directement à la surjeteuse; le tissu, un ponte ou un tricot double, je ne sais pas trop au juste, est épais et ne glisse pas sous le pied presseur.

J'ai laissé l'ourlet à vif; je trouvais que tourner un ourlet aurait ajouté de l'épaisseur inutile au bas de la jupe. Ce jersey est tellement dense et épais que la bande de taille agit comme un shaper Spanx - sans blague, aucune marque ou ligne de sous-vêtement n'est visible, et pas besoin de Spanx!

Pour conclure, je vous laisse avec ces jolies demoiselles dans leurs jupes à chevrons - ne sont-elles pas tout simplement adorables?

4 commentaires:

  1. Love your skirt! I think basting the skirt first was a good idea. I don't know about you, but when I decide to go straight to the serger with a striped fabric, then and only then, will it not match - ha! Anyway, you look gorgeous in this skirt (as always)!

    RépondreSupprimer
  2. You're probably right that it was a good idea to baste first! It was my first time making a skirt on the bias, and from cutting to sewing I really enjoyed playing with the stripes!

    RépondreSupprimer
  3. Oh I want a skirt just like this! You make such great things,

    RépondreSupprimer
  4. Thank you Gail for your kind comments! You should make one for yourself - it's a great pattern!

    RépondreSupprimer