2014-07-09

The Marc Jacobs Blouse

My 'Marc Jacobs' blouse

Hello everyone,

I usually give names to the garments I make, to identify them when I think about them. So today we have the 'Marc Jacobs' blouse - not that it's a Marc Jacobs design, but the fabric is. If Marc Jacobs was a painter I'd say he had his 'daisies period'; there was a time when he'd put daisies on everything.

I bought this wonderful cotton shirting at EmmaOneSock last year. It's so nice I regret I haven't bought more plenty of. It was such a pleasure to sew and it pressed beautifully, with a final look crisp and clean.

Oh, the pattern? Again, New Look 6621. I even remember the number by heart as I'm typing these lines. I know, I know, I tend to make multiples of each pattern once I have acheived a good fit. But I don't have that much time for fitting patterns in my busy life, so how relaxing is it to switch your brain to off and sew a fabric you love, confident that you'll get good results?

 
Playful shot

One thing I find fascinating when I buy designer fabric (or just when I admire designer fabric on fabric websites), is to find the original garments, to get ideas, to see what the designer came up with, or just simply to see how the fabric behaves or see the scale of a print.

Here are few examples of what Marc Jacobs did with that daisy cotton print:

Sleeveless blouse

Shirt

Cami

The total look - a little too much for me

A (very) simple top

Now another close-up of my blouse


Standing still and looking more grown up...

The jeans are from Raven Denim - my latest infatuation



The fit in the back


For the record, New Look 6621 (now out of print) is this one:



Français:

Bonjour tout le monde,

J'ai cette habitude de donner un nom aux vêtements que je couds, pour les identifier quand j'y pense. Aujourd'hui nous avons donc le 'chemisier Marc Jacobs' - pas que ce soit un de ses designs, mais le tissu l'est. Si Marc Jacobs était peintre je dirais qu'il a eu sa 'période marguerites'; il y eut un temps où il mettait des marguerites sur tout ce qu'il faisait.

J'ai acheté ce magnifique coton à chemise chez EmmaOneSock l'an dernier. La qualité est tellement belle que je regrette ne pas en avoir acheté (beaucoup) plus! Un véritable plaisir à coudre et à presser, pour un look final propre et frais.

Le patron? Eh oui, New Look 6621, encore; je me souviens même du numéro par coeur au moment où je tape ces lignes. Je sais, je sais, j'ai tendance à refaire souvent le même modèle une fois que j'en ai fini avec l'ajustement. C'est que je n'ai pas tant de temps à consacrer à l'ajustement de patrons dans ma vie, et qu'y a t-il de plus relaxant que de mettre son cerveau à 'off' et de juste coudre un tissu que l'on aime, sachant que le résultat sera au rendez-vous?

Une chose que je trouve fascinante lorsque j'achète un tissu designer (ou juste lorsque que je fais du cyber lèche-vitrines dans les boutiques sur le Net), c'est de retrouver les vêtements originaux que le designer a créés avec le tissu. Cela m'aide à trouver des idées, ou bien je trouve juste amusant de voir ce que le designer en a fait, ou cela m'aide à avoir une idée du tombé du tissu ou de l'échelle d'un imprimé.

Pour les archives, New Look 6621 est le patron ci-haut. Il est épuisé.

14 commentaires:

  1. Je voudrais cliquez sur le bouton 'j'aime'! :-)

    Immi Meyer

    RépondreSupprimer
  2. I love this blouse, love the style, love the fabric, may I copy you?

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Please do Rebecca! ;-) And you know what? I saw that Mood Fabrics still has this fabric for sale. Type 'Marc Jacobs' in the search box and scroll down, you'll find it.

      Supprimer
  3. Your top is cute. Love the daisy print.

    RépondreSupprimer
  4. Thanks, Gail - that fabric is indeed super cute!

    RépondreSupprimer
  5. That is fantastic fabric... I'm really into daises and grey at the moment so would love this fabric. Your shirt is a real winner.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Thank you! Did you try Mood Fabrics? They have it!

      Supprimer
  6. Adorable. I think New Look has the cutest blouse designs.

    RépondreSupprimer
  7. Love the fabric and what you did with it! I like your creation much better than Marc Jacobs!

    RépondreSupprimer
  8. This is so pretty! I like what you've done with the print better than the other garments :)

    And I agree - it's great to sew multiples of the same pattern, especially for a basic design, where you can put your creativity into the fabric choice and not the fitting.

    RépondreSupprimer