2014-07-03

Style Arc Felicity Blouse


Style Arc Felicity Blouse (minus the pockets) / My husband thinks I look like Ray Charles on that photo!


Today I'm blogging about my Style Arc Felicity Blouse. I'm a bit surprised I haven't seen many versions of it on the internet 'cause it's a very cute blouse pattern.

This is my first version of the pattern (made 2 more since). I chose a classic polka dot fabric for it, thinking it would go with everything in my wardrobe; it's a designer stretch silk charmeuse (Haute Hippie), bought from EmmaOneSock last year.

Unfortunately it turned out it looks too demure for my taste. So I was left with the question 'How to make demure fun?'. Don't know if I succeeded, but the only way I found to add a little pizzazz to it is to wear it styled this way, with those pants (also by me) and this jewelry. I hate to create orphans, but this blouse doesn't go with anything else in my wardrobe!


Style Arc Felicity Blouse


If you're interested in this pattern, note that the technical drawing is accurate, not the illustration on the left. On that drawing the yoke placement is wrong, there are 7 buttons instead of 6, the top of the pockets is not gathered, and the sleeves are too long.

I started with a size 8, but the waist placement was too long for me, therefore the darts were hitting me in all the wrong places and there was fabric bunching in the back. I also found the shoulder point to be too low for me and I had excess fabric at the front armhole. I brought up the bodice with a 3/8'' fold above the darts (6/8'' total) while adding back that length to the hem, narrowed the shoulder by 5/8'' and made a dart to remove fabric from the armhole. I also made the back darts a little deeper, shortened the sleeves (not a lot) and narrowed the sleeve band.


It's annoying the blouse didn't stay tucked in properly for the photo, but I achieved a good fit in the back

With muslin #2, the blouse fitted exactly as I wanted. This is the most comfortable blouse that I own (due to the fit and the stretch silk).

This is only my second Style Arc pattern, and I keep saying I should be sewing more of them. I love the excellent drafting, the professionnal 1cm seam allowances, but I'm unsure if I should start with a size 8 or 6 next time (my measurements put me in the middle).

The Felicity Blouse is a nice, cute pattern. I'm still on the fence whether or not puffy sleeves are a good look for me, but for some strange reason I keep making blouses with puffy sleeves!

I hope to eventually show you the other versions of that blouse.

__________________________________________________________

Français:

Aujourd'hui je blogue au sujet de mon chemisier Felicity de la compagnie Style Arc. Je suis un peu surprise de ne pas en trouver plus de versions sur internet, car c'est un joli patron de chemisier.

C'est ma première version de ce patron (j'en ai fait 2 autres depuis). J'ai choisi ce tissu à pois classique, pensant faire une bonne affaire et que cela irait avec tout dans ma garde robe; c'est une soie charmeuse extensible designer (Haute Hippie), achetée chez EmmaOneSock l'année dernière.

Malheureusement, le résultat final est trop sage à mon goût. Je me demandais donc comment rendre le chemisier un peu plus amusant. Je ne sais pas si j'ai réussi, mais la seule façon que j'ai trouvée est de le porter avec ces pantalons (de ma confection) et de l'accessoiriser de cette façon. Je déteste créer des vêtements orphelins, mais il ne va avec rien d'autre dans ma garde robe!

Si ce patron vous intéresse, remarquez que le dessin technique est fidèle au modèle, pas le dessin à gauche. Sur le dessin, l'empiècement devant est mal représenté, il y a 7 boutons au lieu de 6, il manque les fronces au haut des poches, et les manches sont trop longues.

J'ai commencé avec une grandeur 8, mais la taille était placée trop bas pour moi, donc les pinces étaient mal ajustées pour ma silhouette et le tissu pochait dans le dos au niveau des reins. J'ai aussi trouvé que la ligne d'épaule commençait trop bas pour moi. J'ai donc remonté le corsage avec un pli de 3/8'' au dessus des pinces (6/8'' au total) tout en redonnant cette longueur à l'ourlet, j'ai fait les pinces dos un peu plus profondes, j'ai remonté la ligne d'épaule de 5/8'', raccourci un peu les manches et rétréci la bande de manche.

À ma 2e toile d'essayage le chemisier faisait exactement comme je le souhaitais. À cause de l'ajustement et de la soie stretch, c'est le chemisier le plus confortable que je possède.

C'est seulement le 2e patron Style Arc que je couds, et je me dis tout le temps que je devrais en faire plus. J'adore la qualité de la coupe, les valeurs de couture de 1cm, mais je ne sais toujours pas si je devrais travailler à partir d'une taille 8 ou 6 la prochaine fois (mes mensurations sont entre les deux).

Le chemisier Felicity est un joli patron. Je ne suis toujours pas sûre que les petites manches ballon soient le meilleur look pour ma silhouette, mais pour une raison que j'ignore je persiste à me coudre de petits chemisiers à manche ballon!

J'espère éventuellement vous montrer les autres versions que j'ai réalisées.

 

7 commentaires:

  1. Jazz you look great in EVERYTHING you make!

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Thank you Faye - I think a lot about how to style my garments, but this one is a tough one!

      Supprimer
  2. Beautiful blouse. Arc Style have some fantastic designs. I know that you didn't include them, but the pocket detail adds edge if using a floral.

    RépondreSupprimer
  3. Thank you, Gail! I MUST make more Style Arc patterns - the only thing is that shipping to Canada is expensive so I don't have many of them.

    RépondreSupprimer
  4. It looks terrific! I wouldn't have looked twice at the line drawing, but I love how it looks sewn up! I've only sewn a couple of style arc patterns too, but so far so good - they seem nicely drafted and more up to date fashion-wise than many other pattern companies :).

    RépondreSupprimer