2012-01-08

Splendid cardigan interpretation, part one / Cardigan Splendid, première partie


Draped cardigan by Splendid / Cardigan drapé par Splendid

From another angle / Sous un autre angle

I don't know about you, but I get a lot of inspiration and sewing ideas from the internet. Sometimes I even get obsessed with a garment, as it has been the case lately with this draped cardigan by Splendid (seen on Net-a-porter and many other boutiques). Super stylish cardis are all the rage now and can be admired in the collections of Rick Owens, Donna Karan, Alexander Wang and such.

Back to the Splendid cardigan, the features I like about it are that it is nicely fitted above and has this draping going on at the bottom front, the back and the sides appear adjusted, and I also like the long narrow sleeves and the front band.

Unable to find a pattern like that in all the pattern companies I searched, I wanted one for myself so I decided I would attempt to copy it.  I searched the internet to get good pictures of it as I wanted to crack the mystery of its shape! It is in fact quite simple to decipher. I spent a weekend obsessing about it, sketching various shapes, making quick muslins and now I think I have the ‘solution’.

Je ne sais pas pour vous, mais pour ma part je trouve beaucoup d'inspiration et d'idées de couture sur internet. Des fois je deviens même obsédée par un vêtement, comme ce fut le cas dernièrement avec ce cardigan drapé par Splendid (vu sur Net-a-porter et autres boutiques). Les cardis fashion font fureur en ce moment et peuvent être admirés dans les collections de Rick Owens, Donna Karan, Alexander Wang et autres.

De retour à notre cardigan Splendid, ce que j’aime est qu’il est ajusté dans le haut et a ce joli drapé dans le bas du devant, le dos et les côtés sont plutôt ajustés, et j’aime aussi les longues manches étroites et la bande du devant.

Devant l'impossibilité de trouver un patron de cardigan pour m'en faire un semblable,  j’ai cherché de bonnes image sur internet, bien décidée à le copier et à percer le mystère de sa forme! C’est en fait assez simple à décoder. J’ai passé une fin de semaine à obséder là-dessus et j’ai fait plusieurs dessins et cousu de rapides toiles, et maintenant je pense que j’ai la ‘solution’.

My interpretation of the Splendid cardigan / Mon interprétation du cardigan Splendid


My version is more of an interpretation than a litteral coppy. The main difference is that I didn't make raglan sleeves. First, I don't know how to convert set in sleeves to raglan sleeves, second, I could have started with a pattern that has raglan sleeves but I didn't have one, and third I like the fit of the shoulders and the sleeves of this one (I used the Jalie cardigan pattern as a base). The other difference is that I shaped the back with a CB seam.

Ma version est plus une interprétation qu'une copie conforme. La différence majeure est que je n'ai pas fait de manches raglan. Un, je ne sais pas convertir des manches  montées en manches raglan, deux, j'aurais pu partir d'un patron avec des manches raglan mais je n'en avais pas, et trois j'aimais bien de toute façon la coupe aujustée des épaules et des manches de mon patron de base (j'ai utilisé celui du cardigan Jalie). L'autre différence est que j'ai ajouté une couture milieu dos pour un meilleur ajustement.


No CB seam on the Splendid cardigan / Pas de couture milieu dos pour le cardigan Splendid

Back, another picture / dos, autre photo

I added a CB seam to my version / J'ai ajouté une couture milieu dos à ma version


The Splendid cardi has a slightly rounded neckline / Ligne d'encolure légèrement arrondie chez Splendid

Mine has it too! / Ma version a ce détail aussi!

I will explain how I drafted my version of the Splendid cardigan in the upcoming days, so keep watching. It's very simple to make, and some of you might already know the answer.

Je vais expliquer comment j'ai dessiné ma version du cardigan dans les prochains jours, alors jetez un coup d'oeil de temps en temps. C'est très simple à réaliser, et certaines d'entre vous connaissent déjà peut-être la solution.


4 commentaires:

  1. Oh, your cardigan is perfect! I love the rounded front neckline and the back of the cardi. Very beautiful!
    LG
    Angie

    RépondreSupprimer
  2. I really like this style of cardigan. And you have caught the original so well.

    RépondreSupprimer
  3. You did a great job! I like set in sleeves better anyway.

    RépondreSupprimer
  4. Lovely cardigan! I think I like your version better. The set-in sleeves are a little more fitted than raglan sleeves would be, which nicely offsets the drapiness.

    RépondreSupprimer