2011-12-04

Blumarine wrap dress/Robe porte-feuille Blumarine

 Burda Style 06-2011-139 (Blumarine wrap dress)
 (Robe porte-feuille du designer Blumarine)





This is a quick project I whipped up lately. In fact this is my 2nd version of that beautiful Blumarine wrap dress that appeared in Burda Style magazine in June 2011. I made it from cotton jersey last summer (it has yet to be photographed), and this present version is made from a beautiful silk jersey print from Anna Sui, bought from EmmaOneSock. Strange fabric actually, that my 3 machines hated to sew. I even broke a needle on my serger, one thing that never happened to me before. As if the needles had trouble 'entering' the fabric.

To get back to the dress, it is really simple with beautiful lines, really unfussy and uncomplicated to sew as there is no interfacing required and almost no markings (I just notched for the collar and the side ties). You could even use only the serger and the coverstitch machine if you'd like. Ideal projects for novice sewers as well as people like me who don't have that much time to sew and want a garment completed in a few hours.

Be aware though that the cut is sleek and is quite unforgiving in the hip area - a Spanx is warmly recommended! The only change I made was to shorten the (long) sleeves. And I secure the neckline with a small safety pin - I don't wear it open like the model in the magazine!


Voilà un projet rapide réalisé dans le dernier mois je crois. En fait, il s'agit de ma seconde version de cette jolie robe porte-feuille du designer italien Blumarine qui est parue dans le magazine Burda Style de juin 2011. Je l'ai réalisée en jersey de coton l'été dernier (toujours pas photographiée, d'ailleurs), et cette présente version est en jersey de soie de Anna Sui, acheté chez EmmaOneSock. Bizarre de tissu que mes 3 machines ont détesté coudre - j'ai même cassé une aiguille sur ma surjeteuse, ce qui ne m'était jamais arrivé! Comme si les aiguilles avaient de la difficulté à entrer dans la maille.

Pour en revenir à la robe, elle est très simple avec de belles lignes, vraiment pas compliquée à coudre puisqu'il n'y a aucun entoilage et pratiquement pas de marquage à faire (j'ai cranté pour la position du col et des liens à nouer). On peut la coudre entièrement à la surjeteuse et à la coverstitch si on veut. Un projet idéal pour les débutantes ou pour les gens qui comme moi n'ont pas tant de temps à consacrer à la couture et qui veulent compléter un projet en quelques heures.

Soyez averties cependant que la coupe est slim et est un peu étriquée dans la région des hanches - je recommande chaudement le Spanx! Le seul changement que j'ai apporté est de raccourcir les (longues) manches. Et je sécurise l'encolure avec une petite épingle - je ne porte pas la robe ouverte comme la mannequin dans la revue! 



 Construction details / Détails de construction



 I tacked the side ties to the edge of the front band since it behaves better when you tie the ties/
J'ai surpiqué les liens au bord de la bande devant puisque ça se comporte mieux quand on attache les liens

Hem and front band/Ourlet et bande devant

3 commentaires:

  1. Very pretty! This dress really suits you.

    RépondreSupprimer
  2. Great dress. I love the fabric and was impressed that you can it without the usual cami under.

    RépondreSupprimer
  3. Found your blog when searching for this Blumarine pattern (not many examples yet). Your dress looks beautiful! I´ll try it then. Thanks also for the details, they will help me.
    Cheers,
    Nastjusha

    RépondreSupprimer