2009-12-03

A jean named Jalie/Un jeans nommé Jalie






The pattern enveloppe of Jalie #2908/La pochette du patron Jalie #2908


In the Pattern Review Wardrobe Contest I recently participated in, I made 4 pairs of pants, among which the wonderful jean pattern Jalie #2908. I was scared to make my first pair of jeans in 25 years, the last pair being a Vogue - Calvin Klein jeans patterns back in the 80's. I was also expecting big headaches in terms of fitting.

As soon as I tried the muslin I had made for the jeans, I felt that this was 'it', and that the pattern was living up to the excellent reputation it has acquired on Pattern Review (rave reviews). I liked it so much I decided it was worth doing 2 times: 1 pair is in a dark wash stretch denim by Ralph Lauren, found at EmmaOneSock (see sidebar), the other pair is in a brown stretch cotton velvet found at Fabricland (chain store in Canada). I selected size 'R' based on my waist/hips measurments and the pattern necessitated only minor adjustments. I pinched 5/8'' at the top of the back yoke, and added 2'' to the hem otherwise the jeans would have been too short to wear with boots or heels. I also added a coin pocket.

Jalie #2908 is extremely well thought and drafted. It's a classic that the Jalie team has created here, and I can't wait to make myself other versions. Jalie is a pattern company from Québec, based in Saint-Romuald (20 mns from Québec, the city). Please note I used Prÿm rivets and Gütermann topstitching thread (and regulard thread in the bobbin). All details on the PR review here.


(Pictures below by/Photos ci-bas par Jessy Bernier)


My version of Jalie #2908/Ma version du Jalie #2908
















The back of Jalie #2908/Le dos du jean Jalie #2908



Yes, this is my behind on the internet.../Hé oui, mon derrière sur internet...


Jalie #2908 in stretch cotton velvet/Jalie #2908 en velours de coton stretch






Dans le cadre du concours de la garde-robe de Pattern Review auquel j'ai participé récemment, j'ai cousu 4 pantalons, dont le merveilleux patron de jean Jalie #2908. J'étais remplie d'appréhension à l'idée de coudre mon premier jean depuis 25 ans au moins (le précédent étant le patron de jean Vogue - Calvin Klein dans les années 80) et je m'attendais à des maux de tête en termes d'ajustements.

Lorsque j'ai enfilé la toile d'essayage que j'avais faite du jean, j'ai senti tout de suite que ça y était et que le patron était à la hauteur de tout le bien qu'on en dit sur Pattern Review! En fait je l'ai tellement aimé que j'ai décidé de le coudre 2 fois: une fois en denim stretch dark wash de Ralph Lauren (trouvé chez EmmaOneSock, voir barre de navigation à droite), et la 2e fois en velours de coton stretch acheté chez Fabricville (chaîne de magasins canadienne). J'ai sélectionné la taille 'R' en me basant sur mes mesures taille/hanches et le patron n'a nécessité que des ajustements mineurs, tout le reste étant parfait. J'ai resserré la couture milieu dos du 'yoke' de 5/8'' et ajouté 2 pouces à l'ourlet du bas, sinon le jean aurait été trop court pour porter avec des bottes ou sandales à talon haut.

Le Jalie #2908 est extêmement bien pensé et bien dessiné. Assurément, c'est un classique que l'équipe de Jalie a créé, et j'ai hâte de m'en faire d'autres versions. Jalie est une compagnie de patrons québécoise située à Saint-Romuald (environ 20 mns de Québec). Ci-haut quelques photos des deux jeans. À noter que j'ai utilisé les rivets Prÿm et le fil à surpiqûre Gütermann (fil régulier dans la cannette). Tous les détails (en anglais) dans la critique PR ici.

3 commentaires:

  1. I purchased the Jalie jeans pattern after drooling over yours at PR!

    Fantabulous!!!

    By the way, did you know your butt is on the internet? :D

    Lynn Vancouver BC

    RépondreSupprimer
  2. Your jeans look fantastic!!!!! I have the pattern - I need to find time to try it. I keep seeing lots of fabulous reviews!

    RépondreSupprimer
  3. I must confess to having shamelessly copied your velvet version and I LOVE them. Thanks for the inspiration!

    RépondreSupprimer